Start budowy wiaduktu na ul. Lutyckiej w Poznaniu oznacza zmiany w organizacji ruchu dla kierowców. Wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz budowę tymczasowego objazdu. Na zdjęciach widać już rozpoczęte prace ziemne oraz przygotowania do montażu konstrukcji wiaduktu. Inwestycja ma zakończyć się w 2025 roku i usprawnić komunikację w północno-zachodniej części Poznania.
Zmiana organizacji ruchu
Budowa wiaduktów nad torami kolejowymi przy ulicy Lutyckiej w Poznaniu wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu w tej części miasta. Od wtorku wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h na odcinku Lutyckiej w rejonie przejazdu kolejowego oraz na sąsiednich ulicach Podolańskiej i Szczawnickiej.
Ponadto pojawiło się oznakowanie wjazdów na teren budowy i wyjazdów z niego. To początek zmian, które będą wprowadzane etapami w miarę postępu prac. Należy liczyć się z utrudnieniami w ruchu, objazdami i czasowymi zamknięciami ulic.
Objazdy i zamknięcia dróg
Kierowców czeka budowa tymczasowego przejazdu wzdłuż Lutyckiej w rejonie ul. Szczawnickiej. W późniejszym etapie cały ruch zostanie skierowany na ten objazd. Planowane jest także zamknięcie odcinka ul. Podolańskiej w związku z jej przebudową.
Terminy zmian w organizacji ruchu będą podawane z wyprzedzeniem, aby kierowcy mogli się do nich odpowiednio przygotować.
Budowa tymczasowego objazdu
Rozpoczęły się prace nad budową tymczasowego przejazdu, który umożliwi przeniesienie ruchu w czasie wznoszenia wiaduktu nad torami. Objazd powstaje wzdłuż ul. Lutyckiej, po wschodniej stronie, począwszy od ronda Obornickiego.
Docelowo cały ruch w tym rejonie będzie się odbywał tymczasowym przejazdem aż do momentu uruchomienia nowego wiaduktu. To konieczne rozwiązanie, aby zapewnić płynność ruchu mimo trwającej budowy.
Utrudnienia dla kierowców
Objazd będzie miał ograniczoną przepustowość, co może powodować tworzenie się zatorów i korków w godzinach szczytu. Kierowcy muszą liczyć się ze zwiększonym czasem przejazdu i cierpliwością za kierownicą.
Warto śledzić komunikaty o zmianach w organizacji ruchu i w miarę możliwości omijać rejon budowy, wybierając alternatywne trasy.
Czytaj więcej: Barwy szczęścia 8-12 stycznia: streszczenie odcinki 2914-2918
Rozpoczęcie prac ziemnych
Wykonawca inwestycji przejął teren pod budowę wiaduktu i rozpoczął przygotowania - utwardzanie dojazdów i organizację zaplecza. Wkrótce ruszy właściwy etap prac ziemnych związany z budową fundamentów i filarów przyszłego wiaduktu.
Jak zapewniają przedstawiciele inwestora, zakres robót będzie stopniowo poszerzany wraz z postępem prac. Najpierw powstanie wiadukt w ciągu ul. Golęcińskiej, a następnie ruszy równoległa budowa konstrukcji nad torami przy Lutyckiej.
Prace ziemne związane z budową fundamentów są kluczowe dla powodzenia całej inwestycji. Od ich solidności i poprawności wykonania zależy stabilność i bezpieczeństwo przyszłego wiaduktu.
Uciążliwości dla mieszkańców
Rozpoczęcie prac ziemnych oznacza większy ruch ciężkiego sprzętu, wywożenie mas ziemnych, wbijanie pali i inne uciążliwe prace. Mieszkańcy sąsiadujących budynków muszą liczyć się z podwyższonym hałasem i zanieczyszczeniem powietrza.
Sytuacja powinna się poprawić, gdy roboty ziemne zostaną zakończone i rozpoczną się bardziej precyzyjne prace budowlane przy konstrukcji wiaduktu.
Montaż konstrukcji wiaduktu
Kluczowym etapem budowy będzie montaż gotowych elementów konstrukcyjnych, z których powstanie wiadukt nad linią kolejową. Prace te wymagają precyzji i perfekcyjnej koordynacji, bowiem elementy składają się w całość niczym klocki.
Wiadukt tworzyć będą dźwigary stalowe o długości kilkudziesięciu metrów, które trzeba będzie precyzyjnie umieścić na filarach wzdłuż torów. Wymaga to użycia ciężkiego sprzętu i żurawi.
Długość wiaduktu | 270 m |
Liczba przęseł | 6 szt. |
Masa konstrukcji | 1500 ton |
Utrudnienia w ruchu pociągów
Aby montować konstrukcję nad torami kolejowymi, trzeba będzie okresowo wstrzymywać ruch pociągów na tej linii. Pasażerowie muszą liczyć się z opóźnieniami lub odwoływaniem niektórych kursów.
PKP Polskie Linie Kolejowe będą starać się minimalizować uciążliwości dla podróżnych, wyznaczając na montaż konstrukcji wiaduktu godziny najmniejszego ruchu pociągów.
Układanie nawierzchni drogi
Kolejnym etapem, gdy konstrukcja wiaduktu będzie już gotowa, jest ułożenie na niej nawierzchni drogi. To złożony proces, wymagający użycia specjalistycznego sprzętu. Najpierw układana jest warstwa wyrównawcza, na niej izolacja i dopiero wierzchnia warstwa asfaltu.
- izolacja konstrukcji przed wodą i solą
- wylewanie warstwy wyrównawczej
- układanie warstw bitumicznych
Od prawidłowego wykonania tych prac zależy trwałość nawierzchni i bezpieczeństwo użytkowników wiaduktu przez kolejne dziesięciolecia.
Jakość i gwarancja
Inwestor będzie szczegółowo kontrolował wszystkie etapy tych prac, aby upewnić się co do ich poprawności. Nawierzchnia drogi objęta jest pięcioletnią gwarancją wykonawcy.
Docelowo wiadukt ma wytrzymać co najmniej kilkadziesiąt lat intensywnego ruchu pojazdów bez konieczności generalnych remontów.
Uruchomienie ruchu na wiadukcie
Ostatnim etapem budowy będzie oddanie wykonanego wiaduktu do użytku - zniesienie objazdów i przeniesienie ruchu na nową trasę. To zwieńczenie wielomiesięcznej budowy i szansa na usprawnienie komunikacji w tej części Poznania.
Kierowcy zyskają bezkolizyjny przejazd nad torami, co oznacza koniec stania przed opuszczonymi rogatkami. Nie będzie też już potrzeby korzystania z objazdów budowlanych.
Długość wiaduktu | 270 m |
Liczba pasów ruchu | 2x2 |
Prędkość projektowa | 60 km/h |
Uruchomienie wiaduktu planowane jest na ostatni kwartał 2025 roku, kiedy to cała inwestycja ma zostać zakończona i rozliczona.
Podsumowanie
Budowa wiaduktów w Poznaniu to duże przedsięwzięcie infrastrukturalne, które zakłóci codzienne funkcjonowanie mieszkańców i użytkowników dróg. Niestety pewien zakres uciążliwości jest nieunikniony przy tego typu inwestycjach. Warto jednak pamiętać, że są one prowadzone dla poprawy jakości życia w mieście.
Zmiany w organizacji ruchu, objazdy, hałas czy zanieczyszczenia to tymczasowe niedogodności. Za to po oddaniu wiaduktu do użytku, kierowcy i piesi zyskają szybszy i bezpieczniejszy przejazd nad torami, bez stania przed rogatkami.
Wykonawcy będą starali się prowadzić prace możliwie mało inwazyjnie dla otoczenia. Natomiast mieszkańcy i kierowcy powinni zachować wyrozumiałość i cierpliwość w obliczu utrudnień. Współpraca pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi stronami pomoże sprawniej przejść przez ten okres budowy.
Już za niecałe 2 lata miasto wzbogaci się o nową przeprawę mostową usprawniającą komunikację. Budowa wiaduktów na pewno się opłaci, choć przejściowo wiąże się z trudnościami. Jest to jednak niewspółmiernie mała cena za uzyskaną w zamian korzyść na lata.