Remont dworców w Jastarni i Pucku trwa już od dłuższego czasu. Te dwie inwestycje to część dużego programu modernizacji infrastruktury kolejowej na Pomorzu. Dworce przywraca się do historycznego wyglądu, ale wewnątrz będą nowocześnie wyposażone i dostosowane do potrzeb pasażerów. Prace w Jastarni są na ukończeniu, natomiast w Pucku jeszcze trwają, ale mają zakończyć się do końca 2023 roku. Zmodernizowane dworce z pewnością poprawią komfort i atrakcyjność podróżowania koleją na półwysep helski.
Kompleksowa przebudowa dworca w Jastarni
Remont dworca w Jastarni na Półwyspie Helskim to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych obecnie na Pomorzu. Rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku i zgodnie z planem ma zostać ukończona do końca 2023 roku. Jest to kompleksowa modernizacja niewielkiego, zbudowanego w latach 20. XX wieku dworca. Obecnie prace budowlane są już na ukończeniu, a wykonawcy skupiają się na wykańczaniu wnętrz i montażu wyposażenia.
Inwestycja obejmuje zarówno przebudowę samego budynku dworca, jak i jego najbliższego otoczenia. Zmodernizowany dworzec zyska nowoczesny, a jednocześnie nawiązujący do historii wygląd. Duży nacisk położono na wykorzystanie naturalnych materiałów i dbałość o detale. Dzięki temu obiekt idealnie wpasuje się w krajobraz Półwyspu Helskiego.
Nowy wygląd i funkcjonalność
Wejście do dworca będzie bardziej nowoczesne i przeszklone, ale główna bryła budynku nadal prezentuje się ceglana, podkreślając historyczny charakter obiektu. Elewację uzupełni stylizowany zegar, a nocną porą dworzec będzie dodatkowo podświetlony. Wewnątrz zastosowano jasne barwy i nowoczesne oświetlenie LED, które idealnie komponuje się z tradycyjnym wystrojem. Wygodne ławki, monitory z rozkładem jazdy i nowoczesny system informacji pasażerskiej zwiększą komfort obsługi podróżnych.
Zakończenie prac przy dworcu w Pucku
Kolejną dużą inwestycją na linii kolejowej biegnącej na Półwysep Helski jest remont dworca w Pucku. Prace trwają tam już od listopada 2021 roku i mają zakończyć się do końca 2023. Podobnie jak w przypadku dworca w Jastarni, jest to gruntowna renowacja zabytkowego budynku wzniesionego w 1928 roku według projektu architekta Pawła Wędziagolskiego.
W ramach inwestycji przeprowadzono już prace konstrukcyjne i usunięto wtórne tynki, odsłaniając pierwotny wygląd ceglanych elewacji. Obecnie trwają intensywne prace wykończeniowe i instalacyjne. Zgodnie z deklaracjami inwestora, oddanie zmodernizowanego dworca do użytku planowane jest jeszcze w tym roku, dokładnie w 100. rocznicę uruchomienia linii Puck – Hel.
Nowoczesność w historycznych wnętrzach
Przebudowany dworzec w Pucku zyska nowoczesną i funkcjonalną przestrzeń dla podróżnych, która jednak nadal będzie nawiązywała stylem do okresu międzywojennego. Duże przeszklenia, jasna kolorystyka i stylowe oświetlenie LED wprowadzą nowoczesny charakter, ale posadzki, detale ścian i drewniane meble podkreślą historyczny klimat budynku.
Czytaj więcej: Rolnik szuka żony: Waldemar odkrywa niecny plan Ewy!
Nowoczesny wygląd z historycznym detale
Modernizacja obydwu dworców pokazuje, że nowoczesność i dbałość o dziedzictwo wcale nie muszą się wykluczać. Najlepsze projekty łączą w sobie to, co najcenniejsze z przeszłości i teraźniejszości. I właśnie takie podejście widzimy w przypadku inwestycji na Półwyspie Helskim. Mimo gruntownej modernizacji, zabytkowe dworce nie straciły swojego uroku, a wręcz zyskały na atrakcyjności.
Ich odnowione wnętrza są nie tylko estetyczne, ale też bardzo funkcjonalne. Dużą uwagę poświęcono na wygodę i potrzeby pasażerów. Liczne nowoczesne udogodnienia, jak np. przeszklenia, elektroniczne tablice czy dobre oświetlenie znacząco poprawią komfort obsługi. Zmodernizowane dworce staną się wizytówką miejscowości i zachęcą jeszcze więcej turystów do odwiedzin Półwyspu Helskiego.
Dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych
Istotnym elementem prac modernizacyjnych było również dostosowanie dworców do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wykonawcy zadbali o szereg ułatwień, które znacząco poprawią komfort podróżowania tych pasażerów. Na obydwu dworcach powstały specjalnie oznakowane toalety, podjazdy oraz miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych. W budynkach zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille'a i mapy dotykowe ułatwiające orientację.
Inwestycje na Półwyspie Helskim pokazują, że dziś już żaden modernizowany obiekt użyteczności publicznej nie może pomijać potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dostępność przestrzeni to podstawa do zapewnienia równych szans i możliwości w korzystaniu z usług kolejowych. Cieszę się, że prace modernizacyjne objęły tak szeroki zakres udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami.
Dzięki temu zmodernizowane dworce w Jastarni i Pucku będą w pełni dostępne dla wszystkich grup podróżnych. To ważny krok na drodze do zapewnienia równego dostępu do transportu publicznego.
Kosztowna modernizacja pomorskich dworców
Inwestycje związane z modernizacją infrastruktury kolejowej należą do kosztownych przedsięwzięć. Remont każdego dworca to wydatek rzędu kilkunastu milionów złotych. Tylko w przypadku omawianych inwestycji na Półwyspie Helskim łączny koszt prac przekroczył 21 mln zł.
Dworzec | Koszt modernizacji |
Jastarnia | 10,62 mln zł |
Puck | 10,38 mln zł |
Całość kosztów pokryta została w ramach Programu Inwestycji Dworcowych wspieranego funduszami unijnymi. Dzięki temu udało się odnowić zabytkowe obiekty bez obciążania budżetów miast. Efektem są piękne, funkcjonalne dworce, które będą służyły mieszkańcom i turystom przez kolejne dziesięciolecia.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową
Remonty dworców w Jastarni i Pucku to tylko dwie z wielu podobnych inwestycji realizowanych na Pomorzu w ostatnich latach. Są one częścią ogólnopolskiego programu mającego na celu kompleksową modernizację infrastruktury kolejowej. Jego założeniem jest remont 200 dworców do roku 2023, na co przeznaczono prawie 2 mld zł.
- Nowe tory i przystanki kolejowe
- Modernizacja linii kolejowych
- Budowa nowych dworców
- Renowacja zabytkowych dworców
Te działania przynoszą wymierne efekty w postaci większego komfortu i krótszego czasu przejazdu. Dla turystów oznacza to łatwiejszy dostęp do atrakcji Półwyspu Helskiego, a dla mieszkańców szybsze połączenie z Trójmiastem. Inwestycje te pokazują, że polska kolej powoli odzyskuje blask sprzed lat i znów może stać się konkurencyjnym środkiem transportu.
Podsumowanie
Modernizacja dworców kolejowych w Jastarni i Pucku to kluczowe inwestycje na linii wiodącej na Półwysep Helski. Ich celem była nie tylko poprawa stanu technicznego ponad 90-letnich obiektów, ale także nadanie im nowoczesnego charakteru przy zachowaniu historycznych walorów. Efektem są piękne, funkcjonalne przestrzenie, które z powodzeniem sprostają potrzebom podróżnych w XXI wieku.
Kluczowe w tych inwestycjach było połączenie tradycji z nowoczesnością. I tak, choć wygląd zewnętrzny i detale architektoniczne nawiązują do wyjątkowej zabytkowej stylistyki, to wyposażenie wnętrz i rozwiązania techniczne reprezentują najwyższy standard. Taka spójność nowego z historią budynków sprawia, że mimo metamorfozy nie straciły one swojego niepowtarzalnego klimatu.
Nie zapomniano także o potrzebach współczesnych pasażerów. Liczne udogodnienia, jak choćby dostosowanie przestrzeni do osób niepełnosprawnych czy nowoczesny system informacji, zdecydowanie podniosą komfort i funkcjonalność tych miejsc. To zaś przełoży się z pewnością na wzrost atrakcyjności podróżowania koleją na Półwysep Helski zarówno wśród mieszkańców regionu, jak i odwiedzających go turystów.
Podsumowując, inwestycje w Jastarni i Pucku pokazały, że nawet przy ograniczonym budżecie i restrykcjach konserwatorskich możliwa jest modernizacja zabytku, która nie tylko nie narusza jego wartości, ale wręcz je podkreśla i wzbogaca o nowe funkcje. To cenna lekcja na przyszłość dla wszystkich planujących podobne przedsięwzięcia rewitalizacyjne.